Hong Kong – en matresa.

Blev ett litet spännande glapp här från vinterdäck till tropisk värme men så kan det gå. Sedan en dryg vecka tillbaka befinner vi oss på andra sidan jorden faktiskt, just nu i nordöstra Australien. Men för att lite försöka hålla linjen i den här reseskildringen så kanske vi ska hoppa tillbaka några dagar och först landa i Hong Kong en sväng.

3Det byggs överallt i Hong Kong och arkitekturen är otroligt spännande.

1Världens billigaste Michelin-restaurang: Tim Ho Wan. Fy fabian så gott. Välvärt besöket!

Vi visste väldigt lite om Hong Kong när vi landade där. Jag visste att det ligger i Kina och att det tidigare legat under brittiskt styre, ungefär så mycket hade jag koll på. Egentligen hade jag inte så jättestort intresse heller, det är främst Mavve som ville åka hit och för mig var det mest bara en mellanetapp för att kunna ta mig till Australien. Men jag måste medge att Hong Kong faktiskt är ett superspännande resmål! Vi reste hit med direktflyg från Helsingfors och den flygresan tog väl kring nio timmar. Vi åkte nattflyg vilket var väldigt praktiskt eftersom Adrian sov nästan hela resan och vi kunde ställa om oss till rätt tidszon ganska fort dessutom.

Det vi först kunde konstatera är Hong Kong är otroligt stort! Över 7 miljoner människor trängs på en liten halvö. Och det känns ju minsann när en vandrar runt. Ljudnivån är ganska galen. Takten, dofterna, och biltrafiken likaså (vänstertrafik, tål att påpekas att man ska kolla tusen gånger innan man korsar gatan). Adrian, som kanske är planetens mest luktkänsliga person var inte så himla imponerad av lukten som en sån här by genererar. Han tyckte inte heller att den traditionellt kinesiska maten var nåt att hänga i julgranen. (Han spydde i min hand på en restaurang när han smakade på min mat som jag antar var någon slags tarm. Lite osäker.) Men eftersom Hong Kong är väldigt internationellt på alla sätt så behöver inte de som har problem med att äta grisfötter och inälvor vara rädda, det finns precis all världens mat så en är inte begränsad till det traditionella kinesiska köket. Om vår treåring klarade av det så torde nog alla vuxna också överleva här.

Maten var en stor orsak till att Mavve ville resa hit. Hans dröm är ju att sitta i nåt skitigt skjul på en plaststol och äta nåt som tillreds på öppen eld en meter ifrån en och då är Hong Kong väldigt rätt val av resa. Vi bodde dessutom i Kowloon, som är på andra sidan sundet från själva Hong Kong city. Om city är typ Östermalm så kan vi väl säga att Kowloon är Kallio: den lite skitigare kusinen som alltid har bättre juttun. Funkade bra för oss. Jättetryggt och enkelt att ta sig runt och billig mat. Många grönområden och parker för Adrian att springa av sig i. Vi gick ungefär 15 000 steg per dag så Hong Kong är väldigt tacksam stad att röra sig till fots i.

10Här åt vi middag, medan Adrian log avtuppad i vagnen. Bisarrt ställe, men sjukt god och billig mat. Och inga magsjukdomar överhuvudtaget trots att vi åt ganska suspekt mat i tre dygn.

_MG_1573_MG_1571Skaldjur och öl, bra kombo.

Har testat ett multum av olika maträtter de senaste dygnen men det absolut bästa är nog Char Sia Bao, en slags fluffig bulle med pulled pork-fyllning. Herregud så gott! Äter ni nåt från det kinesiska köket, kört hårt på detta!

img_3369Normiföda, fågel.

Så, detta är inlägg ETT från Hong Kong. Nästa inlägg kommer att avhandla det bästa som en treåring vet: Disneyland!

På återhörande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )