Singapore: Dag 1.

Flyg1 Flyg

När vi kom till flygfältet i Helsingfors på torsdagskvällen möttes vi av en kalldusch: våra platser på flyget, som vi hade bokat redan i februari, med tillhörande babysäng och ordentligt med space, fanns inte längre. Detta meddelades ganska brutalt och vad vi istället fick vid incheckning var två sittplatser, 20 rader ifrån varandra. Ena med en bebis i knäet tolv timmar framöver. Detta var inte direkt goda nyheter, och rysligt dåligt fixat av Finnair som hade tappat bort oss i processen. Men skam den som ger sig. Efter EN TIMME vid servicedesken, och med hjälp av totalt SJU personer från flygbolaget så slutade det hela med att vi uppdgraderades till Business-platser. Helt jävla sanslös tur i oturen. Vi hade dessutom de bästa platserna på hela flyget. Längst fram i andra Business-delen, vilket innebar att ingen fanns framför oss, vi fick en babysäng, OCH vi fick dessutom så stört galet stora stolar att Mavve sov sig igenom hela resan, på MAGE! Jag sov ungefär två av de tolv timmarna, är så galet flygrädd. Men det var mera än normalt hursomhelst.

Adrian var en hjälte en stor del av själva flygningen. Han gallskrek som ett valfritt kolikbarn i 30 minuter i sträck precis efter start men det berodde nog på att den stackaren var helt jävla övertrött. Han somnar ju normalt före åtta på kvällen och nu höll han sig på alerten tills efter klockan ett. Då kände man att man levde minsann. Paniksvettades och ville själv gråta lite men försökte hålla mig lite cool och inte dö av blickarna från våra stackars medmänniskor i raderna bredvid. Nå, efter den sessionen så sov han tills halv sex nästa morgon, vaknade, åt, bajsade, ropade lite, och somnade sen efter pyttegnäll om igen och vaknade en timme innan vi landade. Och då sa han inte ett pip. Eller ja, han bajsade ner sig (igen) samma sekund som vi började landa så det var bara att härda ut en halvtimme där. Men totalt sett så var han en hjälte på resan ner.

Blog1

Första hela dagen i Singapore har nu blivit kväll och på rummet ligger två kollapsade snubbar och snarkar. Vi har promenerat runt precis hela dagen. Barnet var hygglig nog och undvek jetlag alltför hårt igår. Han somnade efter 22, vaknade 1.30, och somnade sen igen vid tre. Och klockan tio imorse steg vi sen upp, relativt utvilade. Här är mycket varmt för tillfället, ja, kanske inte just här på rummet där ac:n går som en galning och gör en totalt stelfrusen. Men stänger man av så blir det tropikerna här på en kvart så man får gosa under täcket bara. Regnet står dessutom som spön i backen med typ två sekunders varningstid så det är minsann lite halvannorlunda klimat än vad man är van vid. Skönt, trots hettan. 31 grader sådär i runda slängar. Konstigt nog så har jag inte ens sån värmepanik som jag brukar få normalt.

Vi bor som sagt mitt i stan, på Swisshotel, eller the Stamford som det också heter. Lämpligt nog finns här gym, pooler, spa, ett shoppingcentrum, och vi huserar på våning 55 med utsikt över havet. Funkar. Vi har dock inte hängt här så värst mycket. Mest bara duschat och badat badkar. Vår dag har i princip gått ut på att äta. Och dricka. Och äta lite till. Över hela stan. Vi hookade upp med Antte som för tillfället studerar i Kuala Lumpur men som kom ner och hälsade på oss under helgen. Mycket tacksamt, för han och polaren Nikolaj har rätt bra pejl på asiatisk mat vid det här skedet. Så idag har vi ätit på lagom många roisiga streetfoodcourts och bra har det varit. Så sinnessjukt bra. Grekens huvudmål med semestern uppnått: äta gott.

Blog2

Hade inga förväntningar alls på Singapore när vi kom hit och allting har varit en ytterst positiv överraskning såhär långt. Otroligt rent och fräscht och icke-kaotiskt. Superbra mat, skönt väder, galen mängd shoppingmöjligheter, och superduperbarnvänligt. Dom är helt galna i vår kid här. Utan att överdriva så har det säkert kommit fram 50 pers idag bara för att sjåpa sig med Adrian. Nån kom fram och bad om att få ta en selfie med sig och barnet. Ööööh… ok? Men dom är alltså sådär genuint gullilulliga med småbarn så det känns liksom tryggt att röra sig här med honom. Dessutom har han varit en drömbebis idag på stan. Hängt med i vagnen sedan 10 imorse tills 18 på kvällen, och sen vidare ännu ut på middag fram till klockan 22, och inte sagt ett jota. Jollrat på och tittat på människor och trafik. Somnat och vaknat och ätit och bajsat. En bra dag för hela familjen.

Imorgon åker vi eventuellt till havet ett tag i jakten på den perfekta seafood-foodcourten som vår chaufför tipsade oss om. Får se dock, hoppas att natten går smidigt. Känner själv att jag åtminstone inte just nu tagit stryk av någon tidsskillnad men får se hur resten av posset mår efter inatt.

Så att sånt. Singapore såhär långt: 5 durians av 5 möjliga.

6 reaktioner på ”Singapore: Dag 1.

1. Vilken lyx ni hade!🙂 haha Adrian kommer att vara såå poppis. När vi var till prag för ett år sen kom ett gäng på 15 pers asiater o dom alla skulle gulla med vår Adrian. Det togs selfies och porträtt hit och dit. Jag bara ”va händer här nu” , kan vi få vårt barn tillbaka tack!🙂 Visa massor med bilder och skriv även just om hur barnvänligt och allt har gått ifall man vill själv utmana sig själv och resa sådär lång resa med familjen! Ha en så härligt skön resa!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )